VARFÖR skyller man på skolan!? I mina ögon, och öron, från min beprövade erfarenhet så vill jag bestämt påstå att den stora boven i dramat bland annat är DEN SVENSKA SKITVÅRDEN;
- en vård som inte månar om våra barn och unga;
- en vård som struntar i hur barnens känsel fungerar;
att SYN och HÖRSEL är av betydelse för våra barn, för att kunna lära sig läsa och skriva - det vet sjukvården! Men VAD vet sjukvården om vilken betydelse området KÄNSEL har, för våra barn, för att kunna lära sig läsa, räkna och skriva!?
VAD händer om barnet har svårigheter känna in den egna läs- eller skrivrörelsen!? Vilka förutsättningar har barnet då för att lära sig läsa, skriva och räkna!?
VAD är den sociala bakgrunden till att de har dessa svårigheter; att lära sig läsa, skriva och räkna!? Kan det vara kosten!?
Kolla in killen som inte kommer ihåg vilka ämnen han inte har godkänt i - han har till och med svårigheter med automatiseringen av blink-rörelsen! INGEN hjälper honom förstå att mycket av det hänger på kosten och rörelsen! ALLA tycks tro att det beror på dagens skitskola - när det egentligen beror på dagens skitvård! En vård som ignorerar betydelsen av barnets förmåga känna in den egna kroppen och omvärlden med hjälp av berörings-, balans- samt led- och muskelsinnet i kombination med förmåga känna in ljud och ljus!
En förutsättning för att få ett gott motoriskt minne, således en automatisering av rörelsen är en god biokemisk balans - dagens mat stör våra barns förutsättningar för en god balans i biokemin! I kombination med dagens inaktivitet (stillasittande i skolbänken, framför datorn, framför TV-spelet, i bussen, i bilen, i hissen, i rulltrappan etc.)... elever med särskilda behov, elever med dyslexi... mycket av detta beror på den moderna, billiga, kosten och inaktiviteten!
Kom med till våra veckoslutskurser och lär dig mer om HUR barn och unga får ökade möjligheter att lära sig läsa, räkna och skriva!!! Just nu sänker vi priset på en värdefull kurs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar